Ulepszanie procesu produkcyjnego w branży metalowej - aplikacja dla firm

Jak zmieniać wyceny w zleceniach produkcyjnych?

Nowe zapytanie ofertowe! Cieszy i budzi nadzieję na przyszłe zyski. To początek drogi do wystawienia faktury za zlecenie produkcyjne. By pójść dalej trzeba je wycenić, dokonać kalkulacji kosztów produkcyjnych. I tu pojawiają się pytania:

  • jak wyliczyć przyzwoitą cenę kosztów produkcji,
  • jak znaleźć złoty środek między zyskownością, a ceną akceptowalną przez klienta,
  • jak zmienić wycenę w zamówienie?

Informacja kluczem do dobrej kalkulacji kosztów produkcji

Rzetelna i aktualna informacja ułatwia odpowiedź na powyższe pytania. Planując wycenę zlecenia produkcyjnego przemyśl:

  • co trzeba zrobić i jak to zrobić – jacy fachowcy są potrzebni, jakich maszyn potrzebują, ile czasu zajmie każda operacja itp.,
  • jakie są koszty bezpośrednie produkcji – koszty pracy, materiałów, podwykonawców itp.,
  • jakie są koszty ogólne przedsiębiorstwa.

Szybko wysłana wycena = większa szansa na zlecenie produkcyjne

Drugim, niemniej ważnym elementem, jest szybkość przygotowania wyceny zlecenia produkcyjnego. Czym szybciej odpowiadasz, tym lepiej prezentujesz kompetencje i gotowość do działania. O szybkości wyceniania decyduje:

  • łatwy i szybki dostęp do wiedzy o kosztach produkcji,
  • “kalkulator” lub wzór na wyliczanie ceny, który umożliwi sprawną wycenę uwzględniającą koszty produkcji.

Szybki dostęp to nie tylko wiedza, gdzie znaleźć dane, ale też łatwość ich przeszukania. Ręczne szukanie w pięciu segregatorach może trochę potrwać, zaś wyszukanie w komputerze przeważnie jest szybsze. “Kalkulator” do wyceniania może być bardzo prosty np. stała stawka za godzinę * ilość godzin + koszt materiałów lub też bardziej skomplikowany uwzględniający:

  • obecne obciążenie,
  • koszty pośrednie,
  • nadgodziny itp.

Jeśli połączysz te dwa elementy – dobrą informację o kosztach produkcji i szybkość reakcji na zapytanie ofertowe to szanse na zamówienie wzrastają, a ryzyko zaniżenia ceny maleje. Na korzyść działa też statystyka. Czym szybciej przygotowujesz wyceny tym więcej ich możesz zrobić w tygodniu, co powoduje, że szanse na zamówienie rosną.

Jeden komentarz

  • Leszek 2017-12-19 at 16:16

    No niestety trzeba dodać do tego czasami opłaty związane z awarią na linii produkcyjnej. Mi się parę razy pod moim nadzorem taka awaria zdarzyła na szczęście jeśli chodzi o smarowanie to mam już zaufanych ludzi, którzy robią to po kosztach jednoczesnie stosujac bardzo nowoczesne i profesjonalne rozwiazania (gacol) i nie rujnują firmy finansowo. Fajnie ze wspomnieliscie o nadgodzinach bo to czesto pomijana sprawa a przeciez tez bardzo wazna. Koszty bezposrednie potrafia sie baaardzo wahac w zaleznosci od danego zlecenia. Koszty ogolne przedsiebiorstwa staram sie dla swojej firmy definiowac na stalym poziomie zeby potem nie bylo zadnych watpliwosci i utrzymywac w miare stala charakterystyke profilu firmy.Problem moze pojawic sie wowczas gdy nasza wycena nie jest do konca adekwatna (ostateczna) do poczatkowej. Ciezko wtedy zaraportowac klientowi jej nagla zmiane i niestety u mnie kilka razy takie przypadki sie zdarzaly na szczescie do tej pory trafialismy na w miare sensownych ludzi. pozdrawiam jednoczesnie dziekuje za dosyc fajne podsumowanie w artykule choc mysle ze mozna je bylo lepiej rozwinac.

Zostaw komentarz

Twój e-mail nie będzie publikowany